mandag 16. juli 2012

New York Blueberry Cheesecake

Etter ønske fra flere legger jeg nå ut kake oppskriften som jeg bruker når jeg lager ostekake, denne fant jeg i bladet Det Sanne i 2011. Vi i familien er blitt utrolig glad i denne og jubelen står i taket hver gang jeg lager det. Trur dette er den beste kaken kjæresten min får.

Kjeksbunn:
300g digestive-kjeks
150g smør

Fyll:
600g philadelphiaost
2 1/2 dl kesam
1 dl sukker
1 dl maisenna
2 ts vanniljesukker
3 økologiske egg
1 dl kremfløte
200 g hvit sjokolade
1 1/2 dl friske eller frosne bær ( Jeg pleier å bytte på hva slags bær jeg bruker)

1. Formvarm ovnen til 175 grader
2. Finknus kjeksen i en hurtigmikser, og bland smulene med smeltet smør.
3. Trykk blandingen ned i bunnen av en teflonspringform ( ca. 23cm.)
4. Stek midt i ovnen i rundt 10 minutter. Akjøles
5. Pisk philadelphiaost og kesam til den får en kremaktig kosistens.
6. Bland sucker, maisenna og vaniljesukker, og ha dette opp i osteblandingen.
7. Pisk inn eggene, ett om gangen, ha så i fløten.
8. Brekk sjokoladen i biter, og smelt den i vannbad. Rør sjokoladen inn i fyllet.
9. Hell fillet over bunnen og dryss blåbær på toppen.
10. Stekes midt i ovnen i rundt 40 minutter. For å hindre at ostekaken blir brent kan du dekke den med aluminiumsfolie når den blir gyllenbrun. (Dette har jeg aldri trengt)
11. Skru av ovnen og la ostekaken stå i restvarmen i 30 minutter.

Og som alle kaker er denne kaken best dagen etter, hvis du klarer å vente da;-)


Holder på med kaken.


Slik ser den ut ferdig.
Michael har i dag bursdag og gutten er blitt 14 år gammel. Vi skal feire dagens hans i morgen siden jeg har jobbet kvelden i dag. Så i morgen blir det fult hus og stormene jubel.
Helt utrolig at han er blitt så stor, han var 10 år når vi ble sammen og mye har skjedd de siste årene. Han er blitt en flott ung mann. Snill og grei, flink på trening og på skolen. Er aldri nei i hans munn når man spør om hjelp. Lager middag hvis jeg spør om det. Han er rett og slett en fantastisk gutt. Den jenta som får han er heldig.


4 kommentarer:

  1. Mums, lät riktigt gott med blueberry cheesecake! Själv är jag riktigt dålig på att baka, gör det aldrig fast jag gärna skulle vilja lite då och då! Men blir så enkelt att köpa något som redan är färdigt så är helt enkelt väääldigt bekväm av mig =) Hoppas ni får ett riktigt fint födelsedagsfirande!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde en super feiring:)
      Denne er super enkel å lage og blir sååå god. Vi kan gjøre det sammen en gang så skal jeg vise deg. Slik kake er så utrolig dyrt hvis man skal kjøpe i butikken så derfor jeg fant ut at jeg måtte lære å lage slik selv.
      Klem

      Slett
    2. Vore roltogt roligt att baka tillsammans! Nästa gång vi ses får det bli av =) Kram

      Slett
    3. Jaaa, kjempe gøy:-) Klem

      Slett